טלי עמר – ZOHAR

עיסוי פרינאום – איך עושים את זה?

מאת: טלי עמר
אחות  IVF  בכירה, מיילדת מומחית לידה טבעית בוגרת תואר MA בסיעוד, ארומתרפיסטית ורפלקסולוגית מוסמכת. מפתחת פורמולות שמנים ייחודיות מתמציות צמחים בלבד לבעיות פוריות, הריון, לידה, תינוקות פעוטות וילדים.

מאמר פורסם באתר מאמי

פרנאום -היא הרקמה המפרידה בין הנקבים, בין פי הטבעת לנרתיק.מרבית המיילדות ממליצות  להתחיל בעיסוי הפרנאום כבר בשבוע ה-35-34, כחלק מההכנה ללידה. כך אזור הפרינאום יהיה גמיש ומשוחרר יותר וימתח בעת הצורך, ויש סיכויים טובים שהלידה תהיה טובה ונטולת קרעים או חתכים.

המלצות לביצוע עיסוי פרינאום:

עיסוי  הפרינאום במשך עשר דקות, מדי יום (עדיף בשעות הערב), החל משבוע -34.  ניתן לעסות את הפרינאום ביחד עם בן הזוג.  לפני ביצוע העיסוי יש לגזוז ציפורניים ולשטוף ידיים עם מים וסבון.
הוראות לביצוע עיסוי פרינאום:
  • ניתן לרכוש שמן שקדים או זרעי ענבים. שמן נבט חיטה אינו מומלץ.
  • ניתן להשתמש גם בשמן פרניאום ללידה מתוצרת “זוהר”- צמחי מרפא מהטבע. פורמולת השמנים מיועדת לעיסוי פרינאום החל משבוע 34 ומיועדת גם לשימוש בלידה עצמה. תפקידה של פורמולת הצמחים: הרגעה, נוגד התכווצויות שרירים ומרפה שרירים, מרפא פצעים ומעודד איחוי תאים, משכך כאב ולחץ מקומי, מעודד זרימת דם מוגברת לרחם ולשחלות, מאזן פעילות רחם (צירים), מרגיע בלידה- בהרחה לפני הלידה ובין הצירים.
  • חשוב לרוקן את שלפוחית השתן לפני התחלת העיסוי.
  • נשימות עמוקות: הכנסת אויר דרך האף והוצאת האויר דרך הפה באופן איטי מאפשר להרפות  את שרירי רצפת האגן והפרינאום.
  • חשוב לשמן את האצבע והאמה ולהחדיר אותן בעדינות, לתוך הנרתיק עד לעומק של כ3-4 סנטימטרים. כאשר האצבעות בפנים, צריך לפשק אותן לשני הצדדים, למתוח כלפי מטה ולהשאיר את האצבעות מתוחות במשך כ30 שניות. כשהאצבעות עדיין לוחצות על הדופן, יש להניע אותן בתנועת האות U במשך מס’ פעמים ולשחרר. מומלץ לחזור על הפעולה הזו מספר פעמים, ולעשות הפסקות בין ההחדרות לצורך שימון האצבעות והרפיית האזור.

אפי נו

 ישנו מכשיר מכני לעיסוי הפרינאום, הנקרא “אפי נו”. מכשיר הינו מעין בלון קטן שמחדירים אל הנרתיק ומנפחים בעזרת משאבה ידנית קטנה. כל פעם מנפחים קצת יותר וכך גורמים לפתח הפריאום להתרחב. הניפוח מרחיב את פנים הנרתיק והבלון גדל עד לקוטר של 8-10 ס”מ.
מניסיוני כמיילדת במשך שנים רבות ניתן להסתפק בעיסוי פרינאום עם שמנים צמחיים טובים אשר תפקידם להרפות את השרירי הפרינאום, לאפשר מתיחה טובה יותר של רקמות ושרירי הפרינאום ולהוות נוזל סיכה אשר מסייע ביציאת התינוק החוצה במטרה שלא יגרם נזק לרקמות.
עיסוי עם שמנים אתרים מסוימים על אף פעילותם התרפויטית ללידה יגרמו להתנפחות השפתיים הגדולות , הקטנות ואזור הפרינאום ובכך אזור הפרינאום אשר תפקידו להמתח ולהתרכך בעצם יהפוך לנפוח ומכווץ ובכך יופיעו קרעים עוד לפני יציאת התינוק.
שנים רבות העברתי קורסי הכנה ללדה במספר מסגרות קופות חולים ובאופן פרטי ותמיד המלצתי על שמן שקדים ושמן זרעי ענבים .
אולם עוד בהיותי מיילדת בחדר לידה הבנתי ששמן שקדים או זרעי ענבים אינם מספיקים לתת את הפעילות המיועדת בריכוך הרקמות והשרירים, בסיכוך האזור בזמן יציאת התינוק, ובמתיחה גדולה של החיץ.
לאור כך פיתחתי פורמולת שמנים צמחיים  אשר תפקידם לגרום לריכוך הפרינאום לפני הלידה ובמהלך הלידה וכן לתת את הפעילות המוזכרת מעלה ואינה מאפשרת יצירת שפתיים גדולות ואיזור פרינאום נפוח ונוטה להקרע. פורמולת השמנים שפיתחתי ניתנה למס’ מיילדות ותיקות  לניסיון במהלך הלידות והתגובות היו מצוינות מצידן:
 “וואו מה זה”??
 “מה שמת בפנים”?
“אילו שמנים אלו” ..?
“זה ממש מדהים גם לידות ראשונות וגם לידות חוזרות ילדו ללא תפרים”.
חשוב להבין כי ישנם מס’ דברים אשר משפיעים על הלידה והיכולת ללדת ללא קרעים או חתכים.
1. שיתוף פעולה בין המיילדת ליולדת:
בזמן יציאת התינוק והייתו בפרינאום אלו הם צירי לחץ, שהאישה מרגישה לחץ מאוד חזק בפרינאום ובפי הטבעת.
התינוק לוחץ היות והתכווצויות הרחם דוחפות אותו לכיוון היציאה.
שיתוף פעולה בין המיילדת ליולדת הינו חיוני לתהליך מאחר ואם המיילדת אומרת ליולדת אל תלחצי (בזמן צירי לחץ) והיא מווסתת את יציאת התינוק מילימטר אחר מילימטר על מנת שיציאתו תהיה מבוקרת ותאפשר לו לצאת ללא קרעים, במידה והיולדת אכן משתפת פעולה ישנה אפשרות שהמיילדת תשלוט טוב יותר ביציאת התינוק ותאפשר יציאתו ללא קרעים או חתכים.
2. גודל התינוק:
ככל שמשקל התינוק גדול יותר אז קוטר הראש גדול יותר, ככל שקוטר הראש גדול יותר ישנו לחץ גדול על הרקמות ושרירי הפרינאום ויציאתו של התינוק יותר איטית.
עצם היציאה האיטית של התינוק והלחץ על רקמות ושרירי הפרינאום יכול לגרום לבצקת וחתכים עוד לפני יציאת התינוק החוצה.
3. פורמולת שמנים אשר תפקידה לשמן את אזור החיץ, לאפשר מתיחה וגמישות מירבית של הפרינאום וכן לסכך בין ראשו של התינוק לרקמות ושרירי הפרינאום יכולים בהחלט למנוע חתך החיץ או קרעים מיותרים.
4. חשוב לקחת את השמן שתבחרי איתך לחדר לידה ולתת למיילדת במהלך הלידה .

אהבת את המאמר?, אשמח שתשתפי

Share on Facebook
Share on Twitter
Email

השאר תגובה